۱ مهر ۱۴۰۲ - ۰۷:۱۲
کد خبر: 917604

دفاع مقدس قدرت هوایی و اقتدار ملی

سرتیپ خلبان علیرضا رودباری، رئیس مرکز تحقیقات و مطالعات راهبردی نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران

جنگ تحمیلی هشت ساله ایران و عراق یکی از نمونه جنگ‌هایی است که عراق با خیال خام اینکه ایران توان و قدرت مقابله با عراق را ندارد حمله سراسری خود را علیه ما شروع کرد.

نقش نیروی هوایی ارتش به خصوص تیزپروازان پایگاه‌های شکاری در سراسر تاریخ دفاع مقدس برجسته است. این نیرو در همان ۶ماه نخست جنگ با تمام فشارهایی که روی دوشش بود، به ‌تنهایی صحنه نبرد را در هوا و زمین مدیریت کرد.

گواه این جمله را می‌توان از طریق اقدام‌های نیروی هوایی در طول جنگ و سخنان بزرگان و کارشناسان جنگی داخلی و خارجی مشاهده کرد.

نیروی هوایی همچنین از امتحان‌های تاریخی سربلند بیرون آمده است. پس از انقلاب اسلامی، عده‌ای یا از سر جهل یا از سر خیانت اعلام کردند ایران با کسی سر جنگ ندارد و ایرانی‌ها توان بهره‌گیری از فناوری‌های پیشرفته در جنگنده‌ها بدون کمک مستشاران خارجی را ندارد. بنابراین نغمه خطرناک انحلال ارتش را سر داده و پرچم فروش جنگنده‌ها را برافراشتند و در آن شرایط پرآشوب این فرماندهان به‌ ویژه افسران و خلبانان جوان نیروی هوایی بودند که سینه سپر کرده و نگذاشتند به تجهیزات نیروی هوایی گزندی برسد.

نبرد بعدی نیروی هوایی ارتش در قالب جنگ نرم، تهمت کودتا بود که با درایت ملت و تیزبینی افسران با غیرت ارتش خنثی شد. 

این نیروی پرافتخار نمونه بارز اقدام بهنگام در نخستین پاسخ به حملات رژیم بعث عراق در حمله سراسری بود که در کمتر از دو ساعت به این تهاجم پاسخ سخت داد و در کمتر از ۱۰ساعت پس از تهاجم عراق، عملیات کم‌نظیر و معروف به ۱۴۰ فروند با نام کمان ۹۹ را در کارنامه پرافتخار خود به ثبت رساند. نیروی هوایی در طول ۴۵روز اول جنگ بیش از ۱۰۰میلیون پوند مهمات‌ از طریق بیش از ۶هزار پرواز خود روی مواضع دشمن فروریخت.

بزرگ‌ترین و پیچیده‌ترین عملیات هوایی دنیا با چهار بار سوخت‌گیری هوایی، عمق تهاجم هوایی ۴هزار کیلومتر پرواز، انتقال ۵میلیون کیلوگرم مهمات ترابری هوایی، بیشترین رکورد مدت پرواز شکاری، بیش از ۱۰ساعت پوشش ‌هوایی با هفت بار سوخت‌گیری هوایی در یک سورتی پرواز، بیشترین ساعات پرواز به مدت ۳ هزار ساعت جنگی، نخستین شهید میدان، نخستین شهید در عمق خاک دشمن، نخستین شهید آزاده، بیشترین آزاده و شهید و آخرین آزاده یعنی سرلشکر شهید حسین لشکری اسوه صبر و مقاومت را می‌توان از جمله رکوردهای جنگ‌های هوایی در تاریخ ایران دانست.

نیروی هوایی ارتش در آسمان کشور کهکشانی پر از ستارگان درخشان دارد که نسل جوان باید بدانند ایران عزیز چگونه در جنگی سخت و طولانی استوار ماند و به راه خود ادامه داد. 

نیروی هوایی یکی از عوامل سرعت بخشیدن به جنگ و پیروزی برق‌آسا و مؤلفه اصلی قدرت هوایی محصول علم و فناوری بالاست. گذشته همواره کلید شناخت آینده به حساب می‌آمده و پند و عبرت گرفتن از حوادث و رویدادهای پیشین منجر به تغییر روش‌ها و منش‌ها و عدم گرفتار آمدن به وضعیت گذشتگان است، در این راستا قدرت هوایی به عنوان یکی از ابزارهای قدرتمند تعیین‌کننده نتایج جنگ و حتی بازدارنده و یا القاکننده اراده کشورها به شمار می‌آید.

قدرت ملی هر کشوری متأثر از عوامل مختلفی از قبیل قدرت‌های اقتصادی، سیاسی، فرهنگی، اجتماعی و نظامی است که در این میان قدرت نظامی‌ از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است زیرا امنیت هر کشور و ملتی در گرو قدرت نظامی ‌آن است. بر اساس آنچه محققان و کارشناسان در حوزه‌های مختلف بیان کرده‌اند، مهم‌ترین مؤلفه قدرت نظامی در حال حاضر قدرت هوایی است بنابراین برای اقتدار ملی و داشتن قدرت هوایی برتر، ایجاد یک نیروی هوایی قدرتمند و مدرن با فناوری بالا که هوشمندانه قادر باشد با حداکثر سرعت و در حداقل زمان، مأموریت‌های محوله خود را به انجام برساند، خواسته همه متخصصان علوم نظامی، سیاست‌گذاران و دولتمردان کشور باید باشد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.